Meivakantie 2010; camper "uitproberen".

Omdat we erover dachten een camper te kopen, leek het ons goed eerst eens een camper te huren.

We huurden in Schelluinen een Dethleffs Globe Rally Edition T6501, een jonge Dethleffs camper uit 2008. Het betreft een luxe camper, met lederen bekleding. De camper is voorzien van alle gemakken om heerlijk mee te touren. Dus ook een schotel en tv!

Op 30 april konden we de camper ophalen; de eigenaar gaf uitleg over hoe een en ander werkte en we konden rijden. Thuis gekomen hebben we de camper achteruit op ons pad gezet; dat paste prima. We sloten alles aan, vulden de watertank (nadat we de afsluiters hadden gevonden om dicht te zetten) en legden onze eigen spullen erin. Het was inmiddels eind van de middag; er was nog een lampje kapot, maar dat was snel verwisseld. De volgende morgen vertrokken we richting Zuid-Frankrijk.

1 mei 2010

De eerste stop was traditioneel bij het AC in Weert om koffie te drinken. Daarna ging de reis verder naar Nancy naar Camping Le Brabois. Het rijden met een camper beviel prima; de heuvels (bergen) in de Ardennen werden moeiteloos door de sterke diesel genomen; wel een verschil met een auto met caravan zeg. We kwamen met zon aan en zaten heerlijk buiten aan een hapje en een drankje. We aten binnen en testten de tv; ook die werkte perfect.

2 mei 2010

Het bed was ook prima, dus prima uitgerust gingen we na verse croissants met koffie op pad naar de volgende tussenstop. Tot voorbij Lyon bleven we op de Autoroute du Soleil, maar daarna gingen we bij Vienne naar de Route National en via Condrieu sloegen we af bij Saint Michel sur Rhone en reden via een steile, smalle weg richting de camping. De volgende dag zouden we zien, dat we een afslag verder een veel bredere, kortere route hadden kunnen rijden, maar ja de Tom-Tom gaf deze route aan. De toerit naar de camping was erg steil, dus lieten we de camper even beneden staan om een plaatsje te zoeken. Het was erg vochtig op de camping, dus zochten we een droge plaats op een hoog punt op. Dan blijkt het gemak van een camper; neerzetten, stoelen draaien, waterpasje neerleggen, blok onder het voorwiel leggen, erop rijden, stekker erin, koffie zetten et voila.

3 mei 2010

Via heel wat gekronkel van de ene kant van de Rhone naar de andere kant door de Tom-Tom, besloten we gewoon op de kaart te gaan rijden. We hadden deze route al diverse keren met de caravan gereden, dus dat ging prima. De volgende stop was Camping Bagatelle in Avignon. De camping lag aan de overkant van de brug, die naar het centrum leidde. We vonden er een plaats "sans arbres" ivm met de schotel. We zijn in de regen naar het centrum gelopen en hebben daar wat gedronken. Het was inmiddels gaan regenen en sommige plaatsen op de camping waren erg vochtig. Wij stonden gelukkig wat hoger; goed om te onthouden op een volgende camping. We besluiten er nog een dagje te blijven om de stad beter te kunnen bekijken.

4 mei 2010

Bezoekdag aan Avignon; sur le pont........ Bewolkt, winderig, maar droog met een flauw zonnetje. Een prachtige stad met als hoogtepunt het le Palais du Pape en het super gezellige plein in het centrum.

5 mei 2010

Verder richting Middellandse Zee; om te beginnen naar Camping Miramar in La Londe sur Maures. Een camping in het centrum, vlakbij de haven. Prachtig, zonnig, rustig, maar weer bewolkt 's avonds. We hebben er heerlijk gewandeld langs de haven en het strand.

6 mei 2010

Toen we boodschappen gingen doen op de fiets in een nabijgelegen dorp, ging het regenen en het hield niet meer op. We moesten er wel doorheen fietsen en kwamen dus vrij vochtig op de camping terug. De eigenaresse van de camping vertelde toen we brood gingen bestellen, dat het noodweer was in de buurt van Nice en Cannes; schepen waren op de kust geslagen en de kades ware overstroomd. We besloten de volgende dag toch maar verder te gaan; we hoefden niet ver; een camping vlakbij St. Topez, in Grimaud, camping des Mures.

7 mei 2010

Via een prachtige kustweg, hoog boven de zee reden we naar die camping toe. We konden een plaats krijgen op het strand en dat leek ons wel wat. Een prima plaatsje op twee rijen van het strand. We gingen fietsen naar Sainte-Maxime, een prima fietspad langs de kustweg. In het dorp was de hoofdweg afgesloten voor gemotoriseerd verkeer; er bleek naast onze camping een jaarlijkse bijeenkomst van de Harley Davidsonclubs Europa te zijn en de hele dag reden de Harleys heen en weer. Het was erg druk in het dorp en we zagen prachtige Harley's staan en voorbij rijden. 's Avonds was een een groot feest met vuurwerk op het terrein. Eenmaal terug op de camping hebben we heerlijk uit de wind, in het zonnetje gezeten (jammer genoeg ook de enige keer).

8 mei 2010

We werden wakker en het was bewolkt. Jammer, want we hadden gehoopt op een dagje zon. We fietsten nog even naar de winkel vlakbij en deden wat boodschappen, maar het weer bleef hetzelfde. We gingen de camping verder bekijken en vragen of we een plaatsje voor de zomer konden reserveren. Dat lukte en daarna besloten we de volgende dag weer verder te trekken. Niet richting Cannes en Nice, want daar was het nog steeds noodweer. We gingen richting het noorden via de Route Napoleon.

9 mei 2010

We kwamen langs afgesloten wegen ivm het afgelopen noodweer en reden via een prachtige route richting Sisteron; het weer werd steeds slechter en we reden hele stukken in de stromende regen. Onderweg kregen we een telefoontje van Jeffrey; hij vertelde dat oma in het ziekenhuis lag met hartritmestoornissen; er was geen acute noodzaak om terug te gaan, maar we waren toch al op de terugweg, want we wilden donderdag thuis zijn.. We stopten bij Camping Prince d' Orange in Orpierre, een klein plaatsje een stukje van de hoofdweg af. De camping lag prachtig, omringd door bergen. Een supermarkt vlakbij was alles wat er te beleven viel. we wandelden nog door het dorp en zagen op een steile wand nog bergbeklimmers bezig.

10 mei 2010

Het werd vandaag een prachtige reisdag door de bergen met sneeuw in de verte. We reden door naar Bourg en Bresse, waar we op de camping municipal de Challes stonden. Veel vaste caravans met gens de voyage, maar wij vonden uiteindelijk een plaatsje naast een andere camper uit Nederland. Weer even contact met thuis; oma lag nog in het ziekenhuis; er was nog geen verbetering. We besloten de volgende dag weer verder te gaan.

11 mei 2010

Het werd camping municipal de Troyes; onderweg veel regen; op de camping even droog en toen weer regen. De fietsen zijn op de camper gebleven; we hoorden dat ze bij oma de volgende dag aan het eind van de middag even het hart zouden stoppen om de hartritmestoornissen te stoppen. Voor hun een routineklus, maar wij vonden het beter de volgende dag maar vroeg op te staan en in een keer naar huis te rijden.

12 mei 2010

Zo gezegd, zo gedaan; het was ruim 600 km, maar via de snelweg en met een snelle camper zoals deze, waren we rond half vier in Spijk. Toen we 's avonds op bezoek gingen in het ziekenhuis, bleek oma 's middags niet behandeld te zijn. Rond half vier was haar hartslag weer normaal. Toeval????

Ook al hadden we geen perfect weer gehad, soms zelfs slecht weer, beviel vakantie met een camper prima.

13 mei 2010

Vandaag hadden we de hele dag om de camper leeg en schoon te maken; oma mocht vrijdag al weer naar huis en wij leverden de camper in. In twee weken veel ervaringen met de camper opgedaan; het weer was niet best, maar daar had iedereen last van gehad in Europa.