Meivakantie 2011 - De eerste campervakantie met onze eigen camper!!

Zaterdag 23 april 2011
Spijk km stand: 19361

Aachen km stand 19592
Gereden 231 km

Om 10.00 uur vertrokken we richting Nijmegen via de A15; eenmaal in Nijmegen hebben we de rijksweg verlaten en zijn we binnendoor verder gegaan. Via de 504 richting Goch, de 9 richting Geldern, de 221 richting Straelen, Grefrat, Nettetal tot Boisheim, waar we geluncht hebben. Onderweg hebben we een flinke regenbui gehad; de voorruit was daarna gelukkig weer schoon. Geen vliegen en strepen meer. We hadden lekkage onder de wasbak! De aansluiting van de koude kraan lekt! Kan niet vastgezet worden; is een knelkoppeling. Bak eronder en verder maar. Koffie gezet op de ouderwetse manier, keteltje en filter. Smaakte best!

Verder via Wegberg, Erkelenz, Linnig, Alzdorf naar de camperplaats in Aachen, waar we om half drie aankwamen. Er was nog plaats, we konden zelf een plaatsje uitzoeken. We kozen voor een hoekplaats, draaiden de luifel uit, stroom aangesloten, koffiezet apparaat geïnstalleerd en heerlijk buiten koffie gedronken. In het zuiden werd het erg donker; het rommelde flink en zelfs een enkele flits was te zien.

Na de koffie 's middags zijn we naar het centrum gefietst. Eenmaal daar aangekomen (een kwartiertje fietsen, veelal naar beneden, dus .................................) hebben we de fietsen geparkeerd en zijn we verder gaan lopen. Het was er druk, maar gezellig. In de bakkerijen waren de Paasboodschappen in overvloed aanwezig. Op de Markt hebben we heerlijk een rosétje en een Bit gedronken en heerlijk mensen gekeken.

Op de terugweg naar de camper waren en diverse stijgingen, maar daar hadden we niet veel moeite mee, al hebben we wel enkele overtredingen gemaakt bij stoplichten. In de helling stoppen en weer verder fietsen was voor Heleen geen optie.

's Avonds hebben we heerlijk gegeten; pepersteak, gebakken aardappelen en salade.

Zondag 24 april

Na heerlijk te hebben geslapen waren we rond acht uur wakker. Na opgefrist te zijn, heerlijke broodjes gehaald bij de bakker, die op de camperplaats aanwezig was. Croissantje, witte bollen en meergranenbollen. Heerlijk weer, dus koffie buiten in de zon koffie gedronken en even gelezen. Dat zitten gaat vervelen en Heleen bleef nog wat tv kijken net zoals thuis op zondag en ik ben toen met de fiets de omgeving gaan verkennen. Een fietspad genomen dat een stuk korter was dan gisteren. Op het gemak de stad rondgefietst en op de terugweg via het Thermalbad gereden. Daar werden de mensen op het terras onderhouden door een kleine kapel; de muziek klonk daar prachtig in de bosrijke omgeving. Toen weer verder gefietst; dit deel stond niet op de fietskaart, maar ik kwam precies achter de camperplaats uit; Heleen zat al heerlijk buiten te lezen.

Nadat we buiten hadden geluncht, zijn we weer naar het centrum gefietst en hebben daar weer genoten van de zon, de mensen en het drankje. Klik hier voor de bezienswaardigheden van Aachen. 's Avonds penne met saus gegeten, sport, de reünie gekeken.

Maandag 25 april
Aachen km stand 19592

Trier km stand 19787
Gereden 195 km

's Morgens broodjes gehaald bij de bakker en om half tien vertrokken richting Trier. Eerst richting Monschau; daar gaf de TomTom een andere route aan dan op de kaart, maar dat was nier erg want daardoor kregen we de eerste haarspeldbochten te draaien. Via de N669 en de N632 naar de N265. Net voorbij Büllingen even gestopt om een kopje koffie te zetten. Daarna de route richting Vianden ingesteld. Via een prachtige route door het bos via de N626 naar Lichtenborn, Irrhausen, Jucken, Gemünd naar Vianden, waar we getankt hebben. In Duitsland €1,44 per liter en in Luxemburg €1,19, dat scheelde dus heel wat; kunnen we weer een paar terrasjes van pakken.

Daarna via de N17, N19, N10 naar Bettendorf, Reisdorf en Echternach, waar we een prachtige picknickplek vonden langs de rivier. Daarna in Rosport de Oer over naar de Duitse kant en via de 51 de steile afdaling naar Trier gemaakt. Daar werden we de brug over gestuurd naar de camperplaats Treviris in het zuiden van de stad, bij de beurshallen en McDonalds.

Eerst moesten we een kaart trekken bij de ingang; op die kaart moest geld gezet worden voor de stroompaal, het toilet en de douche. De camper op zijn plaats gezet en lekker koffie gezet. Naar de stad gefietst voor een jawel wijntje en een biertje op een terras. De winkels waren dicht en het was niet echt druk in de binnenstad. Eenmaal terug bij de camper ben ik even rond gefietst om te kijken of we ergens konden eten vanavond. In een klein voorstadje op 1500 m van de camper vond ik het http://www.schnitzelhaus-trier.de/ ; dat zei genoeg en we hebben er 's avonds een heerlijke grote schnitzel gegeten; Heleen een Jäger en ik een Madagascar (met pepersaus). Heerlijk een echte salade erbij en veel frieten. Voor 30 euro hebben we heerlijk gegeten en we waren op tijd terug voor Heleens favoriete serie, Grey's Anatomy.

Jeffrey sms'te aan het eind van de middag; ze hadden met 6-2 van Arkel gewonnen! Ben had dat ook al even gemeld.

Dinsdag 26 april

Half negen opgestaan, broodjes opgehaald en in de rij gestaan bij het toiletgebouw; 2 cabines op max. 120 campers is wel erg weinig, zeker als degene voor je uitgebreid gaat douchen, wat natuurlijk zijn/haar goed recht is! Lekker koffie gedronken, gelezen en in de loop van de morgen boodschappen gedaan bij de Kaufland; een winkel waar je alles kon kopen, zei de campingbeheerder. En dat was ook zo; net zoals in Frankrijk was er een enorme versafdeling, waar het gewoon koud was. Alle boodschappen in de fietstassen gedaan en terug bij de camper geluncht. 's Middags eerste even een stukje gelopen; de brug overgestoken en naar de Benedictijnenabdij St. Matthias geweest.

Daarna weer naar het centrum gefietst, want nu waren de winkels wel open en Heleen wilde toch wat nieuws kopen. Ik dacht wat foto's te gaan maken van Trier, maar na twee foto's was de accu op. Dus hier even wat linkje naar bezienswaardigheden; klik maar even hier. Heerlijk in de zon gelopen en gezeten, maar het werd bewolkt en dus frisser. Nadat Heleen haar broek en bloesjes had gekocht, gingen we terug en dronken we bij de camper een Fiero en een biertje. 's Avonds onder de luifel macaroni met kaas en uien gemaakt, maar binnen opgegeten, want het begon te spetteren. Na de afwas alles al vast opgeruimd, zodat we morgenochtend snel konden vertrekken. Morgen rijden we langs de Moezel richting Cochem, waar we een camping opzoeken. We willen even lekker douchen en wat spulletjes wassen en dat gaat op een camperplaats niet zo goed. Koffie gedronken en daarna de halve finale tussen Schalke en Manchester United gekeken.

Nick was vandaag met oma naar het ziekenhuis geweest voor enkele onderzoeken; alles was prima gelukt en oma moet vrijdag 6 mei terug voor de uitslag en dus zorgen wij ervoor donderdag 5 mei thuis te zijn, zodat Heleen met haar moeder voor die uitslag kan gaan.

Woensdag 27 april
Trier km stand 19787

Cochem km stand 19948
Gereden 161 km

Om kwart voor tien reden we weg uit Trier in de stromende regen. Dat was overigens niet zo erg, want dan regent al het stof en stuifmeel even van de camper; alle camper waren helemaal geel. Bij Schweich de 53 op en die hebben we gevolgd (soms links, dan weer rechts van de Moezel) richting Bernkastel-Kues, Traben-Trabach, Cochem tot Pommern, want daar was een ACSI camping met de CC kaart. Deze camping zag er echter niet uitnodigend uit en we zijn snel terug gereden naar Cochem, naar de Moselcamping Cochem. We waren daar om ongeveer half twee aan en we konden daar een plaatsje uitzoeken en hebben toen eerst geluncht. Daarna is Heleen gaan douchen met een muntje en heerlijk schoon terug gekomen. In de loop van de middag zijn we naar Cochem gefietst; een echt 65+ plaatsje met dito winkeltjes en natuurlijk dito gasten.

Op de terugweg zijn we even boodschappen gaan doen vlak achter de camping. Natuurlijk Moeselwijn gekocht en ingrediënten voor pannenkoeken. Na de pannenkoeken eerst naar Hello Goodbye en daarna naar de halve finale Real Madrid-Barcelona gekeken en daarna lekker naar bed gegaan.

Donderdag 28 april
Cochem km stand 19948

Rüdesheim km stand 20071
Gereden 123 km

We stonden rond kwart voor negen op; het was erg donker in de camper maar ook daarbuiten. Bewolking en motregen zorgden daarvoor. Broodjes gekocht en lekker ontbeten. Daarna op het gemak opgeruimd en rond half elf reden we richting Koblenz. Dat was maar zo'n 50 km, dus we hadden alle tijd. Het was inmiddels droog en zonnig geworden en zo zag het er toch heel wat gezelliger uit. In Koblenz aangekomen, kwamen we bij de camping aan; de weg was opgebroken, maar de camping was bereikbaar stond er op het bovenste bord. Op het bord eronder stond, dat de camping wegens werkzaamheden gesloten was. We zijn toen richting Rüdesheim gereden; prachtige route langs de rechter Rijnoever. Onderweg hebben we even gegeten en rond twee uur waren we op de camping in Rüdesheim am Rhein. Deze camping kenden we; we waren hier in een eerdere meivakantie in???? Met de jongens geweest. We hadden toen eerst in Keulen en Koblenz gestaan. Toen viel Rüdesheim letterlijk in het water; het regende er en het gras was net gemaaid. We zijn toen niet gebleven; nu wel, want het was prachtig weer; de zon scheen en we zijn dan ook gelijk naar het centrum (als je dat zo kan noemen) gereden. Even zoeken naar de Drosselgasse, het smalle straatje dat we ons nog herinnerden van toen. Even rondgelopen en toen weer naar de camping gereden. Heerlijk in de zon een drankje genomen en later ben ik even gaan kijken, waar een supermarkt was. Vlak achter de camping was een industrieterrein met een Aldi, Lidl en Rewe. Heleen even opgehaald en boodschappen gedaan. Vanavond een runder Frankfurter, gebakken aardappelen met uien en een verse salade. Op de terugweg kwamen we erachter, dat we geen rode saus mee hadden genomen, dus die ben ik nog even gaan halen. Het was nog steeds zonnig, dus ik kon buiten koken !!

Vrijdag 29 april

Vandaag pas om 9 uur wakker; het was al heerlijk weer. Broodjes gehaald, koffie gezet en heerlijk in de zon gelezen terwijl Heleen "nog even bleef lezen" op bed. Gisteren hadden we de stoeltjeslift al gepland voor vandaag, maar Heleen wilde naar het huwelijk van William en Kate kijken. Ik ging dus alleen met de stoeltjeslift naar boven. Langs de kade naar Rudesheim gelopen en door de Drosselgasse naar de stoeltjeslift gelopen. Leuk hoor die t-shirts met als tekst: als het van papa en mama niet mag, vraag ik het toch aan opa en oma! Voor €6,50 een retourtje gekocht en ingestapt. De tocht duurde ongeveer 10 minuten en eenmaal boven, het pad gevolgd naar het Niederwalddenkmal. Leuk om te zien dat een van de beelden met een spanband werd tegen gehouden.

Het uitzicht was prachtig; jammer genoeg was het wat heiig, maar je kon toch alles goed zien. Het was er nogal winderig dus maar weer naar beneden gegaan. Eenmaal terug bij de camper hebben we lekker geluncht, heb ik lekker in de zon mijn tweede boek uitgelezen en zijn we na de "kus" boodschappen gaan doen. Op de terugweg zijn we over de kade gefietst; er lagen heel wat seniorenschepen gemeerd. 's Avonds een makkelijke maaltijd gemaakt; water opzetten en Spaghetteria Spinaci in de pan, geraspte kaas erover en smullen maar. De fietsen al vast op de fietsendrager gezet, want morgen gaan we weer verder. Waarheen zullen we nog nader bepalen. We denken richting Montabaur.

Zaterdag 30 april
Rüdesheim km stand 20071
Dausenau 20176 km
Gereden 105 km

Het is Dausenau geworden, vlakbij Bad Ems en Koblenz. Het eerste stuk volgden we de route naar Wiesbaden langs de Rijn, maar bij Eltville gingen we via de N260 naar het noorden richting Bad Schwalbach; daarna via de N54 richting Limburg a.d. Lahn. Een prachtige route afwisselend door bossen, over heuvels bedekt met in bloei staand koolzaad, velden paarsdenbloemen en vanaf Limburg langs de Lahntal Ferienstrasse tot de lunch op een parkeerplaats bij Holzappel, waar ook een camperplaats was. Daarna verder langs Nassau tot aan Dausenau. De camping lag aan de overkant van het dorp aan de Lahn.

Een prachtig zonnige plaatsje opgezocht met de rug naar de wind en de voorkant naar de zon toe. Achter langs de camping liep het fietspad naar Bad Ems, waar we morgen even heen zullen fietsen. Na het bijna uitlezen van mijn boek (vanmorgen aan begonnen) ben ik even naar het dorpje gelopen om wat foto's te maken. Een meer dan 1000 jaar oude eik, stadsmuren en torens en prachtige doorkijkjes over het dorpje en de rivier. Via de Conditorei terug gelopen en een lekker punt taart met Himbeeren meegenomen. Heleen had de koffie al klaar staan en we hebben heerlijk in het zonnetje genoten van Kaffee mit Kuchen. 's Avonds kip met kerrie en rijst gemaakt; alles vers natuurlijk prei, uien, peultjes, kipfilet en rijst. Even naar het nieuws gekeken met de samenvatting van de festiviteiten rond Koninginnedag natuurlijk en of het nog niet genoeg is: Blauw bloed! Koffie gedronken en net als elke zaterdag "Zingen met sterren". We hadden ook de laatste dvd van de Pfaff's meegenomen en daar hebben de we eerste twee afleveringen van gekeken. Ook nog even gekeken waar we maandag naar toe gaan. Het wordt het Sauerland en wel Camping Biggen bij Attendorn.

Zondag 1 mei

Ruhetag, dus lekker uitgeslapen. Broodjes en brood gehaald bij de Conditorei en na de middag naar Bad Emst gefietst via een prachtig fietspad langs de Lahn. Zoals de naam al zegt, is Bad Ems een oude "bad" plaats een Kurort, Er zijn wel 17 heilzame bronnen, waarvan we er een gezien hebben. De plaats ligt aan beide zijden van de Lahn met overal terrasjes en hotels. Ook was er een Russische kerk die we hebben bezocht. In de Tsarentijd is die kerk er gebouwd, omdat er veel rijke Russen naar de badplaats kwamen. Het was een kleine kerk met een "gouden" dak in de vorm van een soort koepel.

Op een van de terrasjes hebben we een heerlijk kopje koffie gedronken en eenmaal terug in Dausenau zijn we maar op de drank overgegaan. 's Avonds een heerlijk eenpansgerecht gemaakt, Spaghetti met spekjes en saus (uit een pakje) en daarna naar de sport gekeken. Het was een spannende voetbaldag, die ervoor zorgde, dat het tot de laatste dag spannend blijft. Ajax wint, Twente wint en PSV wint. Feyenoord verliest weer eens onnodig van VVV. Daarna het mooiste meisje van de klas gekeken en nog de laatste twee Pfaff's.

Maandag 2 mei
Dausenau 20176 km
Biggen/Attendorn 20328 km
Gereden 152 km

Rond half negen opgestaan en broodjes gaan halen. De Conditorei had "Ruhetag", maar in het dorpje was een kleine winkel die ook broodjes verkocht. Lekker koffie gedronken en daarna alles verder opgeruimd en rond 10 uur vertrokken. Even een stukje terug naar Nassau en daarna een prachtige route naar Montabaur en verder via de N255 naar Hahn en de daar richting Freilingen, Lochum, Hachenburg, de gele weg naar Betzdorf, Katzwinkel, Friesenhagen, Freudenberg, Olpe naar Attendorn.

Daar de borden naar de camping gevolgd. We waren rond half twee op Camping Hof Biggen. De campingbeheerder sprak steenkolennederlands, als je dat zo kunt zeggen tenminste. We mochten de camper op de zg. Alpenwiese zetten; een groot grasland boven op een berg met een prachtig uitzicht op de omringende bergen en zelfs een kasteel. De camping stelde overigens weinig voor; heel veel vaste plaatsen, waar niemand was en in de winkel hadden ze niet eens een pakje koekjes!! Ook was het naar Attendorn te ver fietsen en dat deed ons besluiten de volgende dag verder te trekken en wel naar de camping bij Rodenkirchen/Keulen, die aan het fietspad naar de stad ligt op zo'n 7 km. We laten de TomTom de route bepalen zonder gebruik van snelwegen. Op het menu stond vandaag runderworst van de gril, gebakken aardappelen met spek en kaas en appelmoes. Maandagavond is natuurlijk de avond van Grey's Anatomy.

Dinsdag 3 mei
Biggen/Attendorn 20328 km
Köln/Rodenkirchen 20426 km
Gereden 98 km

Het was 5 graden buiten toen we wakker werden; best fris dus. De zon scheen, dus toen de gordijnen open waren, werd het snel warmer. Eerst even broodjes gehaald bij de receptie; steil naar beneden en weer omhoog. Na de koffie opgeruimd en rond 10.00 uur vertrokken. De TomTom de route laten bepalen, snelwegen vermijden. Het werd een prachtige route door bossen en kleine plaatsjes via gele en witte weggetjes. Meinerzhagen, Mariënheide, Jedinghagen, koffie gedronken bij de afslag Gimborn, Lindlar, Obersteeg en Oberkeppel kwamen we in de buurt van Köln. We hebben onderweg ook nog even boodschappen gedaan bij een REWE-XL en werden we via diverse buitenwijken gebracht tot op de Severinsbrücke en daarna naar camping Berger in Rodenkirchen.

Rond half twee waren we op de camping en hebben we eerst buiten in het zonnetje geluncht. Na de koffie in de loop van de middag met de bus en de Strassenbahn naar het Hauptbahnhof Aachen gegaan. Heerlijk langs de Dom de hoofdstraat uitgelopen tot Galeria Kaufhof natuurlijk. Eerst voor oma een cadeautje voor moederdag gekocht; ja Heleen, Eau de Cologne komt inderdaad uit Keulen! Daarna werd het tijd voor een wijntje en een Kölsch. Heel gezellig met een ouder Duits echtpaar zitten praten over vakanties, kinderen, winkelen enz. Toen was het eenmaal half zes geworden en hebben we daar een Jäger- en een Zigeunerschnitzel met friet en mayonaise gegeten. Toen weer terug gelopen naar het Hauptbahnhof en daar weer de tram naar Rodenkirchen genomen en later weer de bus naar de camping. Rond half acht waren we terug, hebben we koffie gedronken en toen was het tijd voor de 2e halve finale van Barcelona en Real Madrid.

Woensdag 4 mei

Köln/Rodenkirchen 20426 km
Meerbusch 20494 km

Gereden 68 km

Any jarig; dus even gebeld om te feliciteren. Broodjes gehaald, heerlijk gedoucht in perfecte wasgelegenheid! Daarna rond 11.00 vertrokken; we hoefden nl maar een stukje. Eerst helemaal vanuit het zuiden van Keulen naar het noorden bij Riehl; prachtig langs de Rijn. Daarna de N9 via Dormagen, Neuss, Büderich, Meerbusch naar de Rheincamping bij Lank-Latum. Een lang gerekte camping langs de Rijn met een aantal vaste plaatsen, maar ook redelijk veel passantenplaatsen. We kijken aan de overkant op Kaiserswerth, waar zich ook het vliegveld van Düsseldorf bevindt. Dat kun je wel zien en horen; regelmatig stijgen daar de vliegtuigen op richting ............................. Het werd vanmiddag erg bewolkt en met de wind is het dan te koud om buiten te zitten. We hebben dan ook binnen geluncht, maar rond vier uur werd het weer beter. Veel was er niet te beleven, zeg maar gerust niets! Prachtig strand langs de Rijn, maar te koud om er te zitten.

De camping rond lopen ging best; gelijk even 4 Brötchen besteld voor morgenochtend. We moeten nog wel even bij een supermarkt stoppen, want we hebben niets meer op brood en ook het bruine brood is op. Maar dat zien we morgen wel; Heleen ligt heerlijk op bed te lezen en ik rommel maar wat aan. Plan al vast de route voor morgen; eerst via de N222 naar Duisburg/Moers en dan naar Rheinberg naar de N57 richting Xanten, Kalkar, Kleve tot aan Nijmegen; daar gaan we de A15 op richting huis. 's Avonds een laatste eenpansgerecht gemaakt en de 2e halve finale tussen Manchester United en Schalke gekeken.

Donderdag 5 mei

Meerbusch 20494 km
Spijk 20676
Gereden 182 km

Ben Kennedie jarig!! Dus even ge sms't; hij liep al in de stad om gebak te kopen. We gaan er aan het eind van de middag even naar toe. Om 10.00 uur vertrokken we van de camping; broodjes vers gekocht en onderweg doen we wel de laatste inkopen. Via Moers, Rheinberg via de N57 naar Xanten, Kalkar (waar we boodschappen deden in de Rewe supermarkt), Kleve tot net over de grens bij Beek, waar we even de weg afgegaan zijn om rustig te lunchen. Daarna verder via Nijmegen naar de A15 en jammer genoeg via de snelweg richting huis. Half twee waren we in Spijk; Kevin zat in de tuin met de honden, maar niemand had ons aan horen komen. Ike kroop gelijk in de camper en zelfs Max zat op een gegeven moment in de camper. Hij heeft niet door dat het kan rijden, denken we.