Weekendje Brugge juni 2011

Hemelvaart 2011; vier dagen erop uit met de camper; Brugge.

Afgelopen zondag besloten we naar Brugge te gaan; de camperplaats kostte €22, lag rumoerig en zou vol staan met kermiswagens. We kozen er dus voor camping Memling te mailen; er was nog plaats voor een camper; een smalle plaats van 4 x 8 m. We bevestigden de reservering voor drie nachten en zouden wel zien hoe of wat.

Donderdag 2 juni 2011
Thuis km stand: 20950
Brugge km stand 21145
Gereden 195 km

Om 10.00 uur vertrokken we richting Antwerpen via de A27 tot Raamsdonkveer, daar de A16/A59 richting Breda en na Breda bij de afslag Zundert naar de N269, omdat de weg naar Antwerpen wel druk zou zijn. Via Wuustwezel en Brasschaat kwamen we bij Antwerpen aan en namen we de Ring 2 via de havens. We gingen dus via de Liefkenshoektunnel, die voor een camper € 18 !! kostte. Daarna via de N434 via Maldegem en de N9 naar camping Memling in Brugge. Eenmaal daar meldden we ons aan; alles was al vooraf geregeld en we kregen plaats nr. 74, een hoekplaats waardoor we voor ons alleen een heg en de weg hadden. De camper naast ons, ook net aangekomen, stond op ongeveer 1,5 meter van ons af en had daarom onze camper als uitzicht. Overigens aardige mensen hoor, Nederlanders die in Duitsland woonden, hij leraar Pabo, zij twee kinderen.

Vlakbij de camping een Carrefour en een Delhaise; dus morgen lekker shoppen!

We zijn na een kop koffie naar het centrum gefietst; nog geen 3 km tot op de markt! Er was een processie gepland; heel het centrum was met hekken afgezet en we hebben eerst onze fietsen maar even weggezet en een stukje van de Heilig Bloedprocessie bekeken. Iets over de historie ervan zochten we later draadloos op de camping op.

Goede ontvangst, €1 per uur. We hebben heerlijk een Hoeghaerde en rosé gedronken op een zonnig terras en daarna zijn we via een andere route terug gefietst. Prachtige doorkijkjes door de grachten en de eeuwenoude huisjes. Toen we terug waren op de camping, was de zon bijna achter de bomen gegaan en zo konden we maar even buiten zitten, want het waaide best hard. Ook buiten koken was vandaag geen optie. Maar binnen lukt dat ook goed; vandaag gebakken aardappeltjes, pepersteak en appelcompote (nee geen appelmoes, maar met "bonkjes") en mandarijnen en druiven toe. De schotel doet het niet op onze plaats; hij bleef maar zoeken en zoeken. De bomen staan te dichtbij en zijn te hoog. Maar gelukkig hebben we een stapel dvd's bij ons. Vanavond maar eentje uitzoeken. Kaarten of dobbelen kan natuurlijk ook! We zien wel. Heleen kiest "Haar naam is Sarah" en dus geen spelletjes.

Vrijdag 3 juni

Vanmorgen eerst even bij de Carrefourcroissantjes wezen halen; koffie gezet en Heleen koffie op bed gebracht natuurlijk. In de loop van de morgen vertrokken er een aantal campers en caravans, waardoor er grotere en vooral zonnigere plaatsen vrij kwamen. Even gevraagd en al ik rond half een terug zou komen, kon bekeken worden of er een andere plaats vrij was. Eerst maar even boodschappen gedaan bij de Carrefour en toen we daarvan terug waren weer even naar de receptie gelopen. We konden een andere plaats kiezen en kozen nr. 43, een prachtige ruime plaats van zeker 80 m2 op het middenterrein met zon, ruimte en wat later bleek zelfs met tv!! De luifel kon geheel uitgezet worden en zelfs de tafel kon uit de berging gehaald worden.

Eerst even geluncht en daarna even gelezen heerlijk in het zonnetje. Daarna weer naar het centrum gefietst en een leuk ritje gemaakt langs prachtige straatjes met dito huizen. Allemaal ouwe zooi, maar wel erg mooi! Toen de fietsen even op de Markt geparkeerd en verder door het centrum gelopen. Heleen ging nog enkele klere(n)winkels in, maar vond niets. Er was zelfs een Galeria Inno, een Duits Kaufhof en daar zag Heleen ineens "de" tas voor de zomer.

Op de Markt nog even een biertje en een wijntje genomen en daarna weer via een andere route terug naar de camping. Bij de Carrefour nog even een droog rosétje gehaald en wat te wokken voor vanavond bij de pasta met kaas, bacon en uien. Na het eten eerst de vaat gewassen en daarna de luifel, de tafel en de stoelen opgeruimd. Koffie gedronken en nog een dvd gekeken.

Zaterdag 4 juni

Brugge km stand 21145
Brugge km stand 21289
Gereden 144 km

Gepland staat: een tourtje via de N367 en de N396 (Varsenare, Jabbeke, Gistel, Nieuwpoort naar De Panne) en dan via de kustweg, de N34 weer naar Oostende, Blankenberge, Zeebrugge naar Knokke-Heist om van daaruit weer naar de camping terug te gaan. Maar eerst natuurlijk verse croissant gehaald en broodjes voor tussen de middag. Het was weer prachtig weer, dus eerst heerlijk buiten gezeten en gelezen. Om zo'n uur of elf vertrokken we voor ons ritje. De ring linksom gevolgd, maar toch maar even de Tom-Tom aangezet met bestemming Jabbeke. Een prachtige rit door leuke plaatsjes, prachtige huizen langs de weg, in Nederland doen we toch iets verkeerd als je naar deze huizen kijkt.

Bij Jabbeke was een wegomlegging, maar die was goed aangegeven en zo kwamen we uiteindelijk uit in de Nieuwpoort, waar we de kustweg naar de Panne namen. Een en al flats en winkels achter de boulevard. Door de zijwegen kon je elke keer de zee zien, maar je kon er niet met de camper naar toe. Parkeren voor campers was er ook verboden. We zijn dan ook maar doorgereden en op de terugweg zijn we net voor Bredene aan zee gestopt om te lunchen; daar was voor het eerst plaats op de parkeerplaats langs de weg. Je stond er prima, kon zo naar het strand lopen, maar het waaide erg hard en die N-O wind was erg fris. We hebben dan ook binnen geluncht met uitzicht op een woeste zee.

Fietsers van de ene kant die als een speer voorbij gingen en fietsers van de andere kant die de noordooster storm moesten trotseren. Later zijn we weer verder gereden richting Knokke-Heist. We hebben door deze rit wel geconcludeerd, dat het er erg verstedelijkt is; weinig ongerepte natuur, weinig plaats om langs het strand te kunnen rijden zoals bijvoorbeeld bij Sète in Zuid-Frankrijk.

Toen we terug reden naar Brugge, kwamen er ineens een groot aantal oude trekkers de weg op; we hebben maar even gewacht en zijn toen maar van de weg afgegaan om niet tot Brugge achter die stoet aan te hoeven rijden. Eenmaal terug op de camping wilde Heleen de camper andersom op de plaats hebben om zo in de schaduw van de camper te kunnen zitten. Je hoefde dan de luifel niet op te zitten; ik was eigenwijs en zette de camper net zo neer als gisteren en zette de luifel op, want dan had je toch ook schaduw! De zon kwam al lager en zo was er weinig schaduw te vinden, dus de camper maar even omgedraaid; ja, ja, dat zei Heleen toch!

Even de laatste boodschappen gehaald bij de Carrefour; iets voor de barbecue, sla en bruin brood voor morgen. Nog even heerlijk in de zon zitten lezen en toen aan het eten begonnen. Aan de voorkant van de camper waaide het zo hard dat daar geen gaspit aanbleef, dus maar achter de camper de aardappeltjes gebakken en het vlees op de barbecue gelegd. Het werd frisser, dus hebben we binnen gegeten. 's Avonds nog even alles opgeruimd en de fiets van Heleen al vast op de fietsendrager gezet; de mijne nog niet, want morgenochtend moeten er nog croissantjes en broodjes gehaald worden. Ik weet nog niet waar, want de Carrefour is zondags dicht. Na de koffie nog even op internet gekeken, hoe we morgen terug gaan rijden, want we willen niet nog een keer 18 euro uitgeven voor een tunnel. We gaan dus via de Ring 1. Nog wat tv gekeken, de jongens tegen de meisjes en Dat was het nieuws; was wel leuk.

Zondag 5 juni 2011

Brugge km stand 21289
Thuis km stand 21477
Gereden 188 km
Totaal 527 km

Rond half negen op zoek gegaan naar een bakker; langs de weg naar het centrum gevonden en croissants en broodjes gekocht. Koffie gezet, de fiets op de drager gezet en koffie gedronken met de croissant, die overigens minder lekker was dan van de Carrefour. Het was een "normale" i.p.v. "au Beurre", maar ja. Het werd steeds donkerder en even later begon het dan ook te regenen. Op het dak lijkt het altijd harder te gaan dan eenmaal buiten; trouwens in de caravan was dat nog erger.

We besluiten rustig verder wakker te worden, op te ruimen, te lezen, nogmaals koffie te drinken en dan rond 11.00 uur weg te rijden, deze keer via de snelste route, die tot Antwerpen hetzelfde is als op de heenweg. We volgen bij Antwerpen de Ring 2 om zo via Breda, Gorinchem naar huis te rijden.

Even voorbij Antwerpen op de parkeerplaats bij Brecht hebben we voor de laatste keer onderweg gegeten en rond half twee waren we weer in Spijk.