Weekendje Limburg

Pinksteren 2011; vier dagen erop uit met de camper; Zuid-Limburg.

Afgelopen woensdag besloten we naar camping Oriëntal in Berg en Terblijt te gaan. We reserveerden via internet voor het Pinksterarrangement van 3 nachten voor €75 (excl. reserveringskosten, belasting e.d.)

Vrijdag 10 juni 2011
Thuis km stand: 21477
Berg km stand 21649
Gereden 172 km

We vertrokken ongeveer om een uur; eerst nog even door Gorinchem gereden om te tanken; daarna via de A15 en de A2 richting Eindhoven, Maastricht gereden. Onderweg hoorden we al, dat er tussen vliegveld Maastricht en Maastricht vertraging was. We besloten maar gewoon via die route te rijden; een alternatieve route zou ver om zijn en dus langer duren. Tot aan het vliegveld was het helemaal niet druk op de weg, maar bij de afslag Valkenburg was er file tot aan de stoplichten. We hebben niet echt stil gestaan, maar konden stapvoets rijden. Bij de stoplichten linksaf en toen nog zo'n 5 kilometer berg opwaarts. De camping lag bovenop een "berg"; we reden de camping op en meldden ons aan. Plaats nummer 50 hadden we gereserveerd op de camperstrook van de camping.

Een prachtige strook gras met plaatsen van 100 m2. Even de fietsen eraf en daarna het dorp in gefietst om te kijken waar de winkels waren. Al snel de Plus en een bakker gevonden en dus weer terug naar de camping. Daarna begon het te regenen en hebben we bij de cafetaria lekker frites met frikandel speciaal en berenklauw gehaald. Wat tv gekeken en gelezen en lekker vroeg naar bed gegaan.

Zaterdag 11 juni 2011

Rond half negen wakker geworden en in de campingwinkel verse en dus warme croissantjes en broodjes gehaald. Daarna lekker koffie gezet en Heleen zoals gebruikelijk koffie op bed gebracht. Na scheren, wassen en aankleden zijn we samen boodschappen gaan doen bij de Plus; we besloten vandaag macaroni met kaas, bacon en uien te eten en morgen aardappeltjes, sla en steak van de bbq. Op de terugweg naar de camping even bij de bushalte gestopt om te kijken hoe laat de bus naar Maastricht zou gaan. We werden vriendelijk geholpen door een Limburgse, die uitlegde hoe het werkt om met de bus te gaan. Gelukkig kon je bij de chauffeur nog gewoon een kaartje kopen, maar dat zou binnenkort veranderen. Moeten we maar eens in de gaten houden hoe dat in de toekomst gaat met zo'n OV chipkaart.

Tijdens de lunch begon het te regenen, te onweren en er viel zelfs wat hagel. Na de lunch, gingen we voor de bus van 13.23 uur. Deze was wat later, maar bracht ons tot vlakbij het station; we liepen het laatste stukje tot de St. Servaasbrug, die in de steigers stond en liepen zo tegen de Bijenkorf op. Eerst linksaf gelopen en toen naar het plein en toen weer de smalle winkelstraten in. Bij V&D even lekker koffie gedronken en daarna naar een zomerjas voor Coen gekeken. Het werd een blauwe; eerst zagen we dezelfde jas in het rood, die ook goed stond, maar omdat Leo ook een rood jack heeft, gekozen voor het blauwe. Anders krijg je opmerkingen zoals: bedrijfskleding zeker? Daar zijn Knabbel en Babbel en ga zo maar door.

Heleen wilde ook nog wat nieuws en dat kocht ze bij Only; een leuk jurkje voor op een broek of van de zomer gewoon als jurkje! Heerlijk aan de Maas op een terrasje gezeten; rosétje en biertje smaakten best! Later ook nog een portie bitterballen erbij genomen. Overigens is het de hele middag droog en zonnig gebleven. Daarna weer richting station gelopen en eigenlijk konden we direct instappen in lijn 51, die ons weer bij de camping bracht. Lekker een wijntje en een biertje en aan de macaroni begonnen. Rond zeven uur hebben we gegeten; even afwassen, koffie gedronken en toen naar Bert Visscher gekeken.

Zondag 12 juni 2011

's Morgens natuurlijk eerst croissantjes en broodjes gehaald; daarna even het tochtje naar Valkenburg "voorgefietst". Via de N590 bij de Cauberg aangekomen; 12 % naar beneden betekent ook weer ....................... Het ging wel erg hard naar beneden; leek me niet geschikt voor Heleen.

In Valkenburg begonnen zich de terrasjes al te vullen in het heerlijke zonnetje. Na even rondgelopen te hebben, ging ik via de andere kant Valkenburg weer uit; daar was het iets minder steil, maar de klim naar Sibbe was wel langer. Van Sibbe weer naar dezelfde weg als heen; bovenop was het nog best fris! Heerlijk in de zon mijn boek uitgelezen.

Na de lunch zijn we met de bus naar Valkenburg gegaan; het was best druk in de bus, dus moest ik staan. Heleen kon net nog zitten. Eenmaal onderaan de Cauberg stond de bus zeker 10 minuten in de file om Valkenburg in te komen; uiteindelijk stapten we maar uit; we waren al in het centrum. Het leek de Paasmarkt in Gorinchem wel; stap voor stap kon je door de straatjes lopen; er was ook nog een wandeling langs alle "Living statues" georganiseerd; dit maakte het alleen maar drukker.

Zo snel we ergens een tafeltje vrij zagen, hebben we heerlijk koffie gedronken en daarna zijn we maar op zoek gegaan naar de bushalte terug, want de bus zou wel niet op tijd rijden door al die drukte. Kwart voor vier werd 10 voor half vijf, maar toen konden we wel zitten in de bus. Eenmaal terug op de camping hebben we lekker een drankje en een hapje genomen en 's avonds hebben we gebakken aardappelschijfjes, verse salade en hamburger van de grill gegeten.

Maandag 13 juni 2011

Berg km stand 21649
Thuis km stand 21815
Gereden km 166 km
Totaal 338 km

Nadat we rustig waren opgestaan, koffie hadden gezet en croissantjes en broodjes voor tussen de middag hadden gekocht, reden we rond half elf van de camping weg. Tot Eindhoven gingen we binnendoor via België. Via Lanaken, Gewaai, Bree, Achel, Valkenswaard kwamen we op de A2. Bij Boxtel zijn we even de grote weg afgegaan en hebben we op de parkeerplaats van een groot restaurant even geluncht. Daarna gelijk weer verder, want het stond toch niet echt prettig op die parkeerplaats; elke keer verwachtte je dat er iemand zou komen om ons weg te sturen, maar er stond geen bord eigen terrein en rond half twee waren we thuis.