Zomer 2011 2e deel

Spijk 23983 km
Charleville-Mézières 24294 km
Gereden 309 km

Het tweede deel gaat via Charleville-Mézières naar Troyes, waar we vorig jaar een nachtje hebben gestaan. Troyes hebben we nog niet gezien. Hierna rijden we door naar Dijon, Besancon richting de Vogezen.

De zon scheen vanmorgen de slaapkamer in; iets wat we lange tijd niet gezien hadden. Op het gemak alles in de camper geregeld; Heleen heeft nog wat boodchappen gedaan en rond elf uur reden we richting tankstation in Gorinchem. Daarna via Breda naar Antwerpen, geluncht tussen Antwerpen en Brussel en bij Namen van de rijksweg af. Veel kilometers langs de Maas gereden; prachtige rit.

Het laatste stuk dwars door het bos naar onze eindbestemming van vandaag. De camping stond voller dan 2 jaar geleden, maar er was nog plaats genoeg. We mochten zelf een plaats zoeken en na een keer rondgereden te hebben, vonden we een mooi plekkie. De camper stond vrijwel ineens goed en toen hebben we lekker koffie gedronken. Rond half vijf zijn we via de hangbrug naar het centrum gelopen, naar de Place Ducale. Op het eerste terrasje heerlijk in de zon genoten van een wijntje en een witbiertje.

Daarna nog even de winkelstraat uitgelopen en toen weer terug naar de camping voor weer een wijntje en een biertje. 's Avonds hebben we makkelijk gegeten; lekker frites met iets erbij gehaald op de camping. Een tijd geleden dat we zulke lekkere frites op hadden! Zelfs toen de zon rond half acht achter de wolken ging, was het nog lekker buiten. Koffie zonder gebak gegeten, want de bakker was dicht! Er was WIFI bij de receptie en daarom dit bericht maar even gemaakt. Morgen gaan we richting Troyes, maar misschien nog wel met een stop ertussen.

Weer: zonnig, 22 gr.

Dinsdag 26 juli 2011
Charleville-Mézières 24294 km
Vitry-le-Francois 24457 km
Gereden 163 km

Vandaag weer een prachtige rit gemaakt; vanuit Charleville binnendoor naar Flize, Sauville en Le Chesne. Hele stukken de Route des Forets, Lacs en Abbeyes gereden, maar geen abdij gezien. Overigens ook niet naar gezocht. Via de D977, bij Quatre Champs naar de D319, D964, de D21 en de D66/D63 door de Forêt Dominiale les Hauts Bâtis, waar we ook heerlijk even gestopt zijn en hebben gegeten richting Ste-Menehould.

Daarna via de D982 naar de camping municipal van Vitry-le-Francois. Op de receptie een hele aardige jongedame, die gelijk informatie gaf over de plaats en de winkels en de regio. Snel de camper neergezet, koffie gedronken, de fietsen eraf gehaald en richting centrum gefietst. Een prachtig centrum met diverse pleinen; zo was er de Place des Halles, een overdekt marktplein en het Place d'Armes, waar omheen weer terrasjes waren en op het plein waren er voor de kinderen allerlei spelletjes te doen. Ook was er een stuk strand neergelegd. Wij zijn eerst even rondgefietst langs het Hôtel de Ville en de Porte du Pont.

Hierna hebben we de fietsen op het plein neergezet en zijn we de winkelstaat even uitgelopen. Heleen moest nl. nog een paar shirtjes kopen in de uitverkoop. Hierna heerlijk in de zon op een terrasje een wijntje en een pression gedronken voor de prijs van welgeteld €3,50! Daarna weer terug naar de camping en heerlijk in de zon gezeten, buiten gekookt en buiten gegeten; echt vakantie dus!! Morgen gaan we naar Troyes; dat is maar een kleine 100 km en we rijden een stukje om, om in het Parc Naturel Régional de la Forêt d'Oriënt (ja een hele mond vol) te lunchen.

Weer: zonnig, 22 gr.

Woensdag 27 juli 2011
Vitry-le-Francois 24457 km
Troyes 24583 km
Gereden 136 km

We zijn vandaag via het Lac du Der Chantecoq gereden; volgens de folder het grootste aangelegde meer in Europa. Er lag een hoge dijk omheen, waar je op sommige plaatsen op kon komen. Je mocht er niet op rijden met de auto, maar wel fietsen. Daarna zoals al aangekondigd, via het Parc Naturel Régional de la Forêt d'Oriënt gereden; de wegen waren niet zoals op de kaart, want op de picknickplaats was alleen aan de linkerkant een meer te zien. Op de camperplaats konden we met behulp van behulpzame Fransen onze camper tussen de andere parkeren. Ze zaten met zijn vieren gezellig op de parkeerplaats te eten, verzetten hun tafel en stoelen en aten weer verder. De conversatie was ook echt Frans; af en toe veel bombarie! Eenmaal klaar met eten, reden we verder en zagen we bij Lusigny-sur-Barse een mooi kunstwerk met waterpartij.

Daarna verder gereden naar Troyes en de camper op de municipal gezet. Sinds vorig jaar was er niet veel veranderd, alleen waren nu het zwembad en het restaurant wel open. We zijn direct naat het centrum gefietst; prachtige straatjes met vakwerkhuisjes. Zo hadden we ze alleen nog maar in Tours gezien. Sommige muren hingen zo scheef, dat ze gestut moesten worden. De kathedraal zou erg mooi moeten zijn vanuit de herinnering van Heleen van zo'n 40 jaar geleden. We hebben ze wel mooier gezien; deze had maar een toren en werd gerestaureerd. De winkelstraten waren echter wel erg mooi; veel panden waren gerestaureerd en soms waren er nieuwe puien in gezet; al met al een mooi centrum. Problemen met internet/telefoon?? Hoezo??

Gelukkig wae er een Cache-Cache winkel, waar ze het shirtje met de oogjes wel compleet hadden! Gisteren in Vitry ontbraken er nl. een aantal oogjes aan het shirtje!! Een bejaarde Fransman gaf ons nog een tip voor een mooie binnenplaats, toen we een scheve muur in een steegje bekeken. Het was inderdaad een mooie binnenplaats met kruidentuin. Eenmaal terug op de camping hebben we nog heerlijk buiten gezeten; er was geen zon, maar de temperatuur was aangenaam. Morgen blijven we nog een dagje hier om de stad verder te bekijken.

Weer: bewolkt, zonnig, 22 gr.

Donderdag 28 juli 2011

Rustdag in Troyes; vannacht heeft het geregend, maar nu is het weer droog. We hebben de camper verzet, zodat we uit de wind in de zon kunnen zitten. De Wifi werkt hier zelfs onder de luifel!! Zo meteen gaan we naar de stad om e.e.a. te bekijken; gisteren zijn we er doorheen gefietst, nu gaan we lopen.

Zo gezegd, zo gedaan en er dreven heel wat donkere wolken langs toen we in de binnenstad waren. Het leek wel of de wolken boven Troyes verdwenen als sneeuw voor de zon. Toch nog wat gevels op de foto gezet; het is echt een mooie stad!

Weer: droog, bewolkt na regenbuien 's nachts afgewisseld met zon; 22 gr.

Vrijdag 29 juli 2011
Troyes 24583 km
Dijon 24762 km
Gereden 159 km

Totaal tot nu toe 721 km

Toen we vanmorgen wakker werden, was het bewolkt, maar droog. Vandaag rijden we richting Dijon via de D671/D971 via Châtillon-sur-Seine, waar we al twee keer eerder hebben overnacht. De laatste keer met Addy en Ron; de kinderen gingen toen "zwemmen" in de bron, die vlakbij de camping was. Onderweg was het aanvankelijk mistig en het motregende even. Het grootste gedeelte gelukkig droog en zelfs in de zon gereden. Voorbij Châtillon hebben we geluncht, net voorbij een Frans oorlogsmonument in Nod-sur-Seine, waar twee oorlogsvoertuigen en een gedenksteen stonden, die we maar even op de foto gezet hebben, want ze hadden met de 2e WO te maken. Misschien dat Kevin het monument kan plaatsen?

Even verder kwamen langs de afslag Source du Seine; hier reden we voorbij, maar toen we een stukje verder waren, stond het er weer en zijn we gaan kijken. Het was maar 2 km van de weg gelegen, midden in een prachtig bos. Er was een park omheen aangelegd, waar je kon picknicken. We hebben de camper geparkeerd en zijn er even heen gelopen. De bron zelf lag verscholen in een grot; het smalle stroompje water was dus de Seine. Even verder was de eerste brug over de Seine; een klein bruggetje in het wandelpad. De Seine stroomt van hieruit 861 km om uiteindelijk bij Le Havre in zee te stromen. De Pont de Normandie is denk ik de laatste brug over de Seine.

Weer terug op de weg kwamen we nog langs een mooi uitzichtpunt bij St-Seine-l'Abbeye, waar je met haarspeldbochten naar beneden en weer omhoog kronkelde.

Toen we vlakbij Dijon waren, hebben we de TomTom maar weer even aangezet; de camping "Lac du Kir", de stadscamping van Dijon stond er nl. in. De camping lag aan het eind van het meertje en we kregen een mooie camperplaats aan de rand van de camping. De zon was inmiddels zo fel gaan schijnen, dat het te heet werd in de zon. Naast onze plaats was een groenstrook met heerlijke bomen, zodat je in de natuurlijke schaduw kon zitten. Met de fiets was het maar 2,5 km tot het centrum; daar zijn we dan ook naartoe gefietst. Ook hebben we nog wat boodschappen gedaan, want er moet natuurlijk wel gegeten en gedronken worden.

We zitten nu lekker op het terras van de camping aan een biertje en een rosé (verrassend hè?). Gratis Wifi hier op het terras.

Weer: eerst mistig, motregen, bewolkt en later zonnig en 25 gr.

Zaterdag 30 juli 2011

Rustdag in Dijon; vanmorgen wakker geworden om kwart over negen; een record tot nu toe! Brood gehaald en koffie gedronken. Daarna even een boodschapje gedaan in de Intermarché vlakbij terwijl Heleen nog even leest. Na de lunch zijn we de stad nogmaals gaan verkennen. Het pad langs de Ouche (de rivier) is prachtig; heel veel senioren met hun leesboeken op de bankjes, rollator ernaast.

Het Palais des Ducs is de moeite waard om te bekijken; het is ook prachtig weer!

Morgen gaan we naar Besancon; lekker binnendoor.

Weer: zonnig en 25 gr.

Zondag 31 juli 2011

Dijon 24762 km
Beame-les-Dames 24904 km
Gereden 142 km

Nadat we op het gemak hadden opgeruimd en gegeten, reden we rond half elf weg. We moesten eerst even tanken en we vonden al snel een pomp bij de Intermarché. Dijon uit was best een eind rijden; daar merkte je in de binnenstad niet veel van. Er was ook nog een groot monument voor de 2e WO in Dijon; we kwamen er langs, maar konden daar niet stoppen. Kevin, zoek jij het even op? Via de D961 naar Arc-sur-Tille en verder de D959/459 richting Chassey/Thervay en het laatste stuk de D67 naar Besançon. Hier maar even de TomTom aangezet richting camping. Oostelijk van Besançon lag de camping bij het zwembad. De receptie was tot twee uur gesloten, dus zijn we even naar het centrum gereden. Dat viel tegen; weinig centrum gezien en erg geaccidenteerd. We besloten richting Beaume-les-Dames te rijden en eerst even te eten op de eerste parkeerplaats.

Daarna zijn we doorgereden en vonden de prachtige camping in Beaume; we zochten een plaats uit en moesten ons later aanmelden. Gratis Wifi bij de receptie. We waren al eens in Beaume-les-Monsieurs geweest en nu dus in Dames. Een prachtig uitzicht over de omgeving; bergen zijn altijd mooi. Zeker in het avondlicht.

Weer: zonnig en 25 gr.

Maandag 1 augustus 2011
We besluiten vandaag hier een dagje te blijven. Het is prachtig weer, de lucht is voor het eerst strak blauw, geen wolkje te zien, een prachtige camping, de supermarkt is vlakbij en je kunt hier prima langs de rivier de Doubs fietsen.

's Morgens hebben we eerst boodschappen gedaan bij de SuperU en daarna heerlijk in de zon zitten lezen.  Na de lunch zijn we gaan fietsen langs de rivier de Doubs; op de terugweg even door Beaume gefietst en daar bij de plaatselijke dorpskroeg een drankje genomen. Voor het eerst gaven de termometers boven de 30 gr. aan! In totaal zo'n 22 km. gefietst, heerlijk in het zonnetje. Prachtig fietspad langs de rivier, dat alleen bij de vele sluisjes soms wat op en neer ging.

Eenmaal terug op de camping het tweede drankje genomen. Vanavond weer heerlijk buiten koken; vlees van de bbq, verse sla en wedges. Morgen gaan we weer verder, maar Heleen wil eerst weten wat het weer doet in de Vogezen, dus eerst maar even internetten. Gisteren al gezien, dat het woensdag in heel Frankrijk kon gaan onweren/regenen. Dat blijkt nu ook nog zo te zijn, alleen is het daarna ook niet meer zo zonnig. De meest oostelijke strook geeft nog het beste weer aan, dus................

Weer: zon, boven de 30 graden!!

Dinsdag 2 augustus 2011

Beaume-les-Dames 24904 km
Gérardmer 25062 km
Gereden 158 km

Omdat ze voor morgen buien opgeven in de Vogezen, vertrekken we toch vandaag. We willen nl. de rit met mooi weer maken, want de Ballon d'Alsace met haarspeldbochten staat op het programma. We beginnen goed; net buiten Beaume staat dat de weg verderop is afgesloten en dat er een déviation op de route is. Deze dus gevolgd; e.e.a. stond goed aangegeven en met een kleine omweg kwamen we weer op de route langs de rivier de Doubs. Bij l' Isle-de-Doubs richting Héricourt. Daar de D16 richting Luze, Chagney, Les Barres en de D4/D112 naar Giromagny. Daar begon de route naar de Ballon d'Alsace. Prachtige bochten en uitzichten tot aan de top; daar was het een drukte van jewelste op de parkeerplaats, maar even verder konden we gewoon staan om te eten. Het hoogste punt is 1247 m., maar daar zijn we niet heen gelopen.

Daarna weer naar beneden naar St. Maurice-sur-Moselotte. Een al even mooie afdaling met weer haarspeldbochten en bijna beneden hoorden we bij bochten naar rechts claxongeluiden uit de camper komen. Later hebben we dat niet meer gehoord. Via LeThillot naar Le Ménil, Cornimont, La Bresse naar Gérardmer. Daar stonden de campings niet aangegeven, dus de TomTom gebruikt. In de buurt van de de camping bleek de route onmogelijk te zijn, dus maar weer even zelf gekeken. Toen zagen we de borden van de campings wel; twee aan het meer, maar die leken stampvol te staan en dus reden we even terug naar Camping Le Sapin; daar waren nog twee plaatsen en we kozen een primaplek op de hoek in de zon. Even wachten op de stroomaansluiting, dus koffie gezet op de ouderwetse manier met de ketel. Met de fiets naar het meer gereden en daar natuurlijk even een terrasje gepakt.

Daarna samen het meer rondgefietst en terug op de camping aan het eten begonnen; pasta met champignonsaus. Nog even croissantjes besteld voor morgenochtend en daarna naar binnen gegaan. Het werd fris; de zon ging rond acht uur achter de bergen.De planning is hier morgen te blijven, donderdag naar Metz te rijden, daar een dag te blijven en zaterdag naar huis te rijden. We zien wel.

Woensdag 3 augustus 2011
Rustdag in Gérardmer; boodschappen doen. Vannacht heeft het een beetje geregend, maar nu komt de zon er weer door. De regen was pas voor het eind van de middag voorspeld! 's Morgens eerst boodschappen gedaan, gegeten en daarna een korte rondrit (70 km) gemaakt door de prachtige omgeving. Via La Schlucht en de Route des Crêtes (ontstaan in de 2e WO) naar de Col du Bonhomme, met onderweg veel wintersportaccomodaties, skiliften en prachtig uitzichten.

Weer terug op de camping, begon het te spetteren, maar het regende niet echt door. We gingen dus toch nog even op de fiets naar het centrum. Eenmaal daar aangekomen, regende het wel door; we hadden de paraplu bij ons, dus we werden niet echt nat.

Een winkelstraat ziet er toch anders uit als het regent! We hebben nog wel even een cadeautje gekocht voor Amber en Nick en fietsten met regenjacks in de regen naar de camping terug. Van buiten koken zou dus vandaag niets komen; even een snack halen bij het meer? Gesloten. Dus toen maar het "noodrantsoen" gemaakt van Canneloni en de verse salade, die we hadden gekocht voor bij de bbq. Ook lekker. De afscheidswestrijd van Edwin van der Sar gekeken; in de rust (het was toen droog) de fietsen op de camper gezet; morgen gaan we naar Metz. De camping en de stad moeten volgens Bert en Christien erg leuk zijn; we zullen zien!

Donderdag 4 augustus 2011
Gérardmer 25132 km
Metz 25316 km
Gereden 184 km

Vanochtend scheen de zon gelukkig weer; brood gehaald, koffie gedronken, opgeruimd en rond half elf vertrokken via de D417 richting Le Tholy en Epinal. Even tanken in Epinal en daarna weer verder via de D157 naar Taon-les-Vosges, Charmes, de D570 langs Flavigny-sur-Moselle, waar we met opa en oma en een klein tentje met Heleen en Jeff erin hebben overnacht. De camping was er niet meer. Daarna via de D657 naar Pont-a-Mousson, lekker geluncht op een parkeerplaats en daarna naar Metz. Er was heel wat opgebroken in Metz, maar met de TomTom en de borden kwamen we op de camping. Ze gaven ons eerst een geasfalteerde camperplaats, mar dat beviel ons niet. Een andere plaats gevraagd en dat kon. Waar niets stond, kon je gaan staan. Dat bleek anders te zijn, want toen Heleen door ging geven op welke plaats we stonden, kon dat niet want die was gereserveerd. Wel een plaats vlakbij nr. 26 was vrij; die was ook prima.

Het was een hoekplaats met uitzicht op de kruising en de Moselle. Koffie gedronken, de fietsen van de camper en naar de stad gereden. Prachtig centrum! Mooie kathedraal, aparte kleur, prachtige pleinen en op een terras op de Place St. Jaques natuurlijk even wat gedronken. Daarna de kathedraal bezocht; we hebben er al veel gezien, maar deze was wel erg mooi!

Erg knap hoe ze die glas in loodramen bovenin de kerk hebben gemaakt! Eenmaal terug op de camping, lekker zitten kijken naar iedereen die de camping op kwam rijden. Het waren er heel wat; de camping liep helemaal vol, vooral met passanten die de volgende dag weer zouden vertrekken. De meesten richting Holland! Wij blijven morgen nog een dagje om de stad beter te bekijken.

Vrijdag 5 augustus 2011

We zouden nog een dagje in Metz blijven, maar het regende vanmorgen en de vooruitzichten voor de middag waren niet beter. We besloten dus maar naar huis te rijden.

Metz 25316 km
Spijk 25731 km
Gereden 415 km

Totaal 2e deel 1748 km
Totaal deze zomervakantie  3637 km

Met de TomTom gereden; via de rijksweg naar Luxemburg, Brussel, Antwerpen naar Spijkj. Brussel was rustig, Antwerpen was al wat drukker en het laatste stuk tweebaans was erg druk. Regelmatig stilstaan, dus nog even op het gemak koffie gedronken op de laatste parkeerplaats. Gezellig even met een jong echtpaar met een manneke van 9 maanden gesproken en het was bijna jammer dat we verder moesten.  Half vijf waren we thuis; Kevin heeft voor het eten gezorgd en de camper staat weer op zijn plek. Nick heeft onze auto mee naar Ikea om wat inkopen op te halen en morgen ga ik de gang behangen. Nu zitten we nog heerlijk buiten, dus een mooi eind van de vakantie!